יום ראשון, 30 ביוני 2013

ליווי התפתחותי

תינוקות מסוימים ידועים כ"מתפתחים מהר", מה שגורם להם לדלג על שלב כלשהו בהתפתחות. הורים רבים תוהים האם זהו מצב רצוי וטבעי לחלק מהתינוקות. היו ימים ותקופות בהם התייחסו לעניין זה בחיוב. בימינו, חושבים קצת אחרת. כאן נכנס הנושא של ליווי התפתחותי לתינוק. נאמר לא פעם, כי התפתחותו של התינוק מורכבת מרצף של שלבים, אשר כל אחד מהם נשען על זה שלפניו. מסיבה זו, ישנה חשיבות רבה להתפתחותו התקינה של התינוק. ליווי התפתחותי מאפשר מעקב בריא אחרי התפתחות זו.

תוצאות ליווי התפתחותי


אגב, לא כל תוצאות ההתפתחות נראות מיד לעין. חלק מהן עשוי לבוא לידי ביטוי מאוחר יותר. ליווי התפתחותי חשוב לאיתור קשיים, שמקורם אולי בהתפתחות שאינה תקינה. קשיים אלו עלולים לצוץ אחרי שנים, בימים בהם יותר קשה לתקנם, ולהחזיר את הילד למסלול ההתפתחותי הרגיל שלו. מסיבות אלו, מובנת חשיבותם של שלבי ההתפתחות השונים – לכל שלב יש את הזמן שלו. ליווי התפתחותי יסייע באיתור בעיות התפתחות ובקידום התינוקות לעבר התפתחות תקינה ובריאה יותר עבורם.

קייטנה – בחירה מעולה לקיץ


קייטנה מהווה חלופה נהדרת לשהייה ארוכה ומתישה בבית, בזמן חופשת הקיץ של הילדים. קייטנה הינה מסגרת חינוכית חלופית לבית הספר או לגן, במשך חופשות ארוכות. הקייטנות הארוכות ביותר, מתקיימות, מן הסתם, בחופשת הקיץ הארוכה והחמה. קייטנה כוללת פעילויות מגוונות, לדוגמא: ימי טיולים, פעילויות ספורטיביות, סדנאות וביקורים באתרי פנאי ובילוי למיניהם. קייטנה יכולה אף להיות מוקדשת לנושאים מסוימים, כמו - מדע, ספורט, מה שביניהם ונושאים אחרים כמובן.

מסגרות שונות של קייטנות


קייטנה יכולה להיות מנוהלת במסגרת פרטית או במסגרת ממלכתית, על ידי אגודות, עמותות, חברות מסחריות, או על ידי אנשים פרטיים. נקודת תורפה אחת שיכולה להיות בכל קייטנה, היא, שסגל ההדרכה עשוי להיות צעיר ולא מנוסה, ושאנשיו אינם מכירים אישית את הילדים. ובכל זאת, כל קייטנה מהווה אלטרנטיבה נהדרת על פני שעות משעממות רבות בבית.

קייטנות לילדים בקיץ הזה

קייטנות לילדים הן דרך נהדרת עבורם להעביר את ימי הקיץ בכיף, תוך שההורים יכולים להיות רגועים ובטוחים שילדיהם נמצאים בידיים שומרות ונאמנות. קייטנות לילדים בישראל החלו עוד בימיה הראשונים של המדינה, וממשיכים במסורת עד היום, מדי קיץ, ולפעמים אף בחופשות אחרות במשך השנה, כמו חופשת הפסח. קייטנות לילדים כוללות פעילויות ותכנים המקנות להם, בנוסף לשמחה הרבה, ליצירה ולכיף, ערכים נוספים חשובים, כגון – פיתוח אינטראקציה חברתית, קואורדינציה, לימוד עבודה בצוות, יכולת ניסוי ואלתור, חיזוק הביטחון העצמי ועוד.

אלטרנטיבה נפלאה לבית


קייטנות לילדים זוהי אלטרנטיבה נהדרת למצב בו הילדים מבלים את כל ימות הקיץ בבית, ועושים את אותם הדברים, ללא כל גירויים שיאפשרו להם להתפתח, לצמוח ולהגיע למקומות גדולים בחייהם ההתפתחותיים. קייטנות לילדים, על פעילויותיהן ותכניהן, המתעדכנים מדי שנה, זוכות להערכה והכרה מצדם של גורמים שונים, כמו מערכת החינוך, אך גם מחוצה לה. קייטנות לילדים משלבות באופן מיוחד חשיבה חברתית ואינטגרטיבית.

שחיית תינוקות – לא מה שאתם חושבים


כאשר מדברים על שחיית תינוקות, אין מתכוונים ללימוד שחייה ממשי של תינוקות, כמו אצל ילדים גדולים יותר. שחיית תינוקות נודעת כתורמת רבות לקשרם של ההורים עם ילדיהם. היא מאפשרת את פסק הזמן מהשגרה היומיומית הלחוצה והעמוסה. שחיית תינוקות הינה מונחית על ידי צוות מקצועי, שאנשיו מלמדים תינוקות לאהוב מים ולהרגיש את החוויה שבשחייה. שחיית תינוקות מביאה לשיפור הקואורדינציה, שיווי המשקל של התינוק והפעילות המוטורית שלו.

פיתוח פיסי של התינוק


שחיית תינוקות היא תחום עולה. באמצעותו, מתאפשר לתינוקות לחזק את גמישות הגוף, את חגורת הכתפיים ואת מערכת השלד והשרירים. שחיית תינוקות גם מאפשרת פתיחה של מערכת הנשימה ואת הקשר החשוב שבין היד לעין. שחיית תינוקות מאפשר תרגילים המעודדים שלבים חשובים בהתפתחותו של התינוק, כגון – החזקת הראש, שכיבה על הבטן ועל הגב, התהפכות, זחילה, הליכה וישיבה.